نمایشگاه کاریکاتور 2004 لهستان میزبان هنرمندان ایرانی

 آثار 12 کاریکاتوریست ایرانی در نمایشگاه بین المللی کاریکاتور لهستان که به موضوع زن اختصاص دارد، به نمایش در می آید.
در این نمایشگاه که آثار منتخبی از کاریکاتوریست های 32 کشور جهان نیز در معرض دید علاقه مندان است ، آثار قدیر عامری ، محمد آقامیرزا ، رضا جنگی ، محسن اسدی و مریم برومند از هنرمندان خراسان به نمایش درمی آید. نمایشگاه بین المللی کاریکاتور 2004 لهستان اوایل مرداد برپا می شود.

شجاعی طباطبایی سفیر کاریکاتور ایران در چین شد.


 رئیس خانه کاریکاتور ایران به عنوان داور نخستین مسابقه بین المللی کاریکاتور چین معرفی شد.
سید مسعود شجاعی طباطبایی ، کاریکاتوریست و رئیس خانه کاریکاتور ایران در این مسابقه بین المللی که در ادامه برپایی 5 کنفرانس بین المللی کاریکاتور، انیمیشن و کارتون در چین برگزار می شود، به داوری می پردازد. به گزارش ایسنا، وی علاوه بر داوری این آثار قرار است به عنوان سفیر ایران ، آثار 40 کاریکاتوریست حرفه ای معاصر را از ایران به چین ببرد که در حاشیه برگزاری این مسابقه نمایشگاهی را نیز از آثار هنرمندان کشورمان برپا کند. گفتنی است ، علاوه بر شجاعی طباطبایی ، جوزابو از امریکا و جولیان پناپای از رومانی نیز دیگر داوران این مسابقه جهانی هستند.

اعتراض وارد است !

رضا رفیع مطلب طنزی را با عنوان اعتراض وارد است در روزنامه جام جم نوشته که خواندنش خالی از لطف نیست:

   «اعتراض وارد» لزوما به اعتراضی گفته می شود که از سوی یک آدم وارد به موضوع مطرح شده باشد و منظور آن اعتراضی است که غالبا مو ، لای درزش نمی رود و به سبک و سیاق «پری رو»ی معروف ، در اربندی ، سر از روزن در آرد ؛ یعنی وارد شود.
نظم : هر که حرفش بر دل آدم نشست
اعتراض او شدیدا وارد است
در میان اعتراضات جدید، اعتراضی هم به بعضی برنامه های تلویزیون (سیمای سابق !) شده است.

ظاهرا اعتراض این است که برخی سریال های تلویزیونی یک خرده ای هم بدآموزی دارند. مثلا باعث می شوند که آدم هوس کند برود «آدم ربایی» کند. به هر حال واقعیت امر این است که یک فیلم یا سریال داستانی اگر 99 مورد «خوب آموزی» داشته باشد ، گاهی به ندرت ممکن است در حد یک مورد نیز بدآموزی داشته باشد [ظاهرا از اتاق فرمان دارند اشاره می کنند که کاریش نمی شود کرد]. خود بنده پدربزرگی داشتم که به تقلید یک فیلم سینمایی که در آن هواپیمایی را در آسمان ربوده بودند، به دلیل وضعیت مالی پایین ، سوار قطار «تهران تبریز» شده بود و نیمه های راه ، یک مرتبه سر تپانچه اش را گذاشته بود یک جای شوفر قطار و به او حکم کرده بود که : «یالا... برو به رشت»! یا مثلا یک آدم سیاسی را می شناختم که زمانی از دیوار صاف یک سفارتخانه خارجی بالا رفته بود و بعدا به من می گفت که این عمل را تحت تاثیر صحنه ای از فیلم «مارمولک» انجام داده بوده است.

راست و چپ دروغش با خودش ! به هر صورت ، به نظر می رسد که باید درباره برخی فیلمها که مختصری بدآموزی دارند و کاری هم نمی شود کرد، عجالتا اقدامات زیر به مرحله اجرا گذاشته شود:
1- هر جا که فیلم بدآموزی دارد ، به صورت زیرنویس در زیر فیلم نوشته شود: «اینجای فیلم بدآموزی دارد. لطفا یاد نگیرید.»
2- اگر در جایی از فیلم مثلا مجبور به پخش یک صحنه از یک آدم ربایی جانانه هستیم ، حتما قبل از شروع فیلم ، مجری تلویزیون ، شدیدا آن را محکوم نماید.
3- اگر یکی از شخصیت های داستان مرتکب یک امر خلاف می گردد، صورت مشارالیه (یا الیها) شطرنجی شود. چه ، پاره ای بدآموزی ها به خاطر محبوبیت فرد هنرپیشه شکل می گیرد.
4- اگر در فیلم آدم ربایی صورت می گیرد ، خیلی ناشیانه صورت بگیرد تا کلیه عوامل این کار زشت سریعا دستگیر و محاکمه شوند و به سزای عمل تبهکارانه خود برسند. در این صورت ، مخاطب جوان یا نوجوان فیلم ، جرات نمی کند بدآموزی کند.
5- هر جا که فیلم بدآموزی داشت ، دوربین فیلمبردار به جای نشان دادن آن صحنه ، روی در و دیوار یا گل و گیاه زوم نماید. تاکید مسوولان بر گسترش فضای سبز ، یک واقعیت و ضرورت حیاتی است.
توضیح پایانی : برای پرهیز از بدآموزی ، اقدامات دیگری هم می شود کرد که چون کمی جنبه بدآموزی داشت ، از بیان آن خودداری فرمودیم.

رضا رفیع

اولین نشست تخصصی کاریکاتور در خانه کاریکاتور

 اولین نشسست تخصصی کاریکاتور با موضوع بررسی نقش تفکر در 3 نسل کاریکاتور ایران برگزار شد.
در این نشست که روز شنبه 14 شهریورماه در خانه کاریکاتور برگزار شد ، اسماعیل عباسی - محمدعلی بنی اسدی - فائز علیدوستی و علی هاشمی شهرکی به سخنرانی پرداختند.
برای اطلاع از جزئیات این نشست کلیک کنید...